داستان من و مکعب روبیک

اولین آشنایی من با مکعب روبیک به سال ۱۳۷۵ بر می گردد زمانی که یک مجله قدیمی دانستنیهای سال ۱۳۶۱ بدستم رسید در صفحات انتهای آن مطلبی در مورد مکعب روبیک و خالق آن ارنو روبیک و همچنین مسابقات جهانی مکعب روبیک سال ۱۹۸۱ خواندم که بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد و فکرم را مشغول کرد.

همین چند صفحه باعث شد که بدنبال این مکعب بروم تا ببینم این پازل چه چیزی هست که اینقدر جالب و جادویی است که ۲۰ میلیون مکعب (تا آن زمان ) از آن فروخته شده است.

اما دریغ و صد افسوس که سالها (نزدیک به ۱۰ سال ) نتوانستم آن را بدست بیاورم و بازی کنم و فقط در کتابها بصورت تئوری و ذهنی با آن کار می کردم ، پس بدنبال راه دیگر یعنی ساخت آن با چوب افتادم که البته بسیار برایم سخت بود.

اما برای فهمیدن مکعب کتابهایی بسیاری (از جمله کتابهای استاد پرویز شهریاری ، حسن نصیرنیا ، کاظم فائقی ،دکتر سیاوش شهشهانی ،عادل ارشقی ،مهندس موسوی ،…) را مطالعه کردم و دراین مدت یک چیز بسیار گرانبها تر را بدست آوردم و آن دنیای پررمز و راز ریاضیات ، معماها و بازی های فکری بود. 

در آن سالها کلید کتابخانه ی مدرسه دستم بود و در زمانهای خالی به آنجا می رفتم و کتابهای ریاضی ، فیزیک و مجلات قدیمی دهه ۶۰ (دانشمند و دانستنیها) را مطالعه می کردم. که باعث شد درهر کتاب با دنیای جدیدتری آشنا شوم  که مرا بیشتر به سمت تحقیق و پژوهش وادار می کرد.

در یکی از این مجله های دانشمند سال ۱۳۶۱  تبلیغ جالبی دیدم …

 ” فروش مکعب روبیک در ایران ” … !!!؟

 یک شرکت تولیدی مکعب روبیک به نام” تجیران” که شعار جالبی هم داشت “هر خانواده ایرانی یک مکعب روبیک ” ، متوجه شدم که در آن سالها مکعب روبیک در ایران تولید شده است ، پس باید ردپایی از آن باشد ، شماره تلفن شرکت را برداشتم و تماس گرفتم ولی سودی نداشت چرا که شرکت تغییر کاربری داده بود.

بعدها که با اینترنت آشنا شدم از این طریق به دنبالش گشتم البته در سایت های فارسی سودی نداشت چرا که تا سال ۸۶ فقط یک مطلب فارسی در این مورد بود آنهم داستان یک نفر بود که مکعب روبیک را بلد نبود…

 علاقه شدید من به مکعب روبیک تمامی نداشت و بالاخره در سال ۸۴ در یک فروشگاه  آن را بدست آوردم و چه ذوقی کردم (شوقی کودکانه در سن ۲۳ سالگی) ، مکعب را خریدم و با توجه به شناختم از مکعب  تا رسیدن به خانه دو لایه آن را حل کردم.


من و امین گرامی

در سال ۸۶ در دانشگاه فرصتی پیش آمد تا تجربیاتم را در بوته آزمایش بگذارم ، دانشکده ریاضی هر سال دهه ریاضی را برگزار می کرد که ما هم یک غرفه گرفتیم و نامش را کلبه جادوی ریاضی گذاشتیم که در زمینه معماها و بازی های فکری از جمله مکعب روبیک کار می کردیم  . دراین غرفه حل سرعتی مکعب (رکوردم در آن سالها ۱:۲۰ دقیقه بود) برای دانشجویان بسیار جالب بود. غرفه با استقبال دانشجویان روبرو شد و توانستیم آن سال مقام اول را کسب کنیم .

 

 

از سال ۸۷ به بعد بود که مکعب روبیک دوباره در ایران به طور گسترده به رونق افتاد اما با قدرت بیشتر و البته این بار با تمام هم خانوادهایش (انواع مکعب های دیگر) آمده بود در همین سالها بود که انجمن ها و وبلاگ های تخصصی در حال شکل  گرفتن بود.

در سال های بعد با مسابقات مختلف مکعب روبیک در سراسر کشور ، این پازل شکل رسمی تر گرفت و مسابقات هم رسمی تر شد تا جایی که امروز هم نمایندگی انجمن جهانی مکعب را توانستیم کسب کنیم ، هم کیوبرهای بسیاری خوبی در کشور کشف شدند.

 


در سال ۹۱ چند دوره مسابقه غیر رسمی با نام فیس کیوب و همین مسابقات باعث شد با دعوت از اولیور پرگ نماینده رسمی انجمن جهانی مکعب روبیک از مجارستان و در سال ۹۳  مسابقات مکعب روبیک رسمی در ایران را با دوستانم برگزار کنیم و بعد از مسابقه توانستیم نمایندگی ایران را بگیرم و من نماینده رسمی مکعب روبیک در ایران شدم.

 

در سال ۸۹  آموزش هوش و بازی های فکری رو شروع کردم که مکعب روبیک یکی از همین بازی ها بود اما  به شاگردان کوچکم نمی توانستند مکعب رو یاد بگیرن چون خواندن و نوشتن بلد نبودند همین باعث شد در سال ۹۰ مکعب روبیک رو از طریق داستان به بچه ها آموزش دهم که رفته رفته داستان ها تکمیل شد و در سال ۹۳ مکعب روبیک داستانی خودم رو با ۸ داستان کوتاه ثبت اختراع کردم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا